WORD VANDAAG LID!

CAKEᵀᴹ Tom van Waveren – Het Boutique Model

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

cake

CAKEᵀᴹ

Een business model in het digitale domein: het boutique-model.

Elke show/serie moet als een Brand (een merk) worden neergezet (en meer in het bijzonder als een Extended Brand -> spin offs zijn minstens zo belangrijk). De basis is speciale content, maar zie het als een marketing exercise. Denk aan Angry Bird: dat was een game, maar er is sinds kort ook een feature film. En rondom die avondvullende animatiefilm is een wereld aan exploitatiemogelijkheden ontstaan. Het is veel meer geworden dan de wereld van Angry Bird als game alleen.

Vroeger moest elke aflevering van een serie op zichzelf kunnen staan. Want als je bij een doorlopend verhaal door omstandigheden 1-2 afleveringen mistte dan was je de draad kwijt. En dan raakte de tv-zender of omroep kijkers kwijt. Tegenwoordig speelt dat ‘probleem’ totaal niet meer. Integendeel. Alles staat online, dus je kúnt helemaal geen afleveringen meer missen. De kijk op audiovisuele producties is daardoor volledig veranderd. Nu is juist een doorlopend verhaal dé reden om terug te komen. En series met een langlopend aaneengesloten verhaal worden meer gekeken dan ooit tevoren.

 

De investering door Netflix in preschool animatie series zorgt voor duurzame abonnementen.

 

Kinderen kijken ‘wat ze willen’ en ‘wanneer ze willen’. Jongens hebben een voorkeur voor mobiel. 85% van de pre-schoolers hebben beschikking over een tablet (dat was een jaar geleden nog 34%).

Netflix richt zich voor een belangrijk deel op kinderen. Dat is een bewuste strategie. De ouders nemen tijdelijk een abonnement met de bedoeling dat na een paar maanden weer op te zeggen wanneer ze de paar series hebben gezien die ze wilden zien. De kinderen raken ondertussen verknocht aan een paar kinderseries, werelden en karakters en zorgen dat de ouders aan het abonnement blijven vastplakken. De investering in pre-school series zorgen voor duurzame abonnementhouders bij Netflix.

Animatie Platforms in het digitale domein gaan over het bijeenbrengen van de 3 C’s (en daarmee het genereren van inkomen en verkoop, waarbij de animatieserie de trekker is (de investering) en het middel om daarna winst te maken door de verkoop van rechten en producten en diensten):

  • Content (animatieseries via bijv. SVOD/ AVOD)
  • Community (fans en verschillende merken)
  • Commercie (producten en games)

#TIP

  • Zorg voor goede partners met complementaire expertises

#LEESTIP

em-az882_rovio_g_20140428061207

#LEESTIP

POWERPOINT PRESENTATIE

The comments are closed.

Share This