WORD VANDAAG LID!

BROWN BAG FILMS – building value

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

brown_bag_films_logo

“Wil ik 50% van iets kleins? Of 10% van iets groots?”

Brown Bag Films is een studio uit Dublin (Ierland) die in 1994 is opgericht door Cathal Gaffney en Darragh O’Connel. Ze zijn begonnen met een lening van 2.000 pond (nog in analoge tijdperk) en het maken van de short: Give up Yer Aul Sins (Oscar nominatie). Bij aanvang van de studio deed Brown Bag Films 50% commercials/business en daarnaast 50% ‘vrij werk’.

olivia

Olivia © Brown Bag films

 

Voor investeerders is het geen life style business. Het is een overname.

 

De eerste hit-serie van Brown Bag Films was: Olivia. Maar tegenwoordig is Brown Bag Films een grote studio die grote internationale series produceert. Brown Bag praat in hun programma-onderdeel tijdens Cartoon Business over hun belangrijkste zakelijke beslissing: wat is de beste beslissing om te kunnen groeien?

Belangrijkste beslissing was: “LENEN of PRIVATE EQUITY”

Waarbij in hun geval Private Equity betekende: een groot deel (meerderheidsaandeel) van het eigendom uit handen geven opdat die investeerder (2012 – Disney Junior) geld in het bedrijf stopt?

“Wil ik 50% van iets kleins? Of 10% van iets groots?”

success 

De waarde van je onderneming

Je moet aandelen uitgeven en een deel van de waarde van de onderneming uit handen geven. Maar wat is ’de waarde’ eigenlijk? Hoe bepaal je die? Het is geen exacte wetenschap. Waar ga je vanuit?

  • EBITA (genormaliseerd bedrijfsresultaat)?
  • Omzet?
  • Groei in winst/resultaat of omzet?
  • Industrie normen?
  • Strategische waarde voor overname?
  • Waarde van producten of services in portefeuille?

De harde werkelijkheid is: WINST

“Ceremonies don’t pay bills. Don’t mix vanity (turnover) with sanity (profit).”

“Private Equity will eat you up and spit you out when profit is not 3x their investment”.  Investeerders investeren niet in je bedrijf omdat ze het leuk vinden. Voor investeerders is het geen life style business. Het is een zakelijke deal. En de CEO of CFO (doorgaans de oprichter)  is de eerste die er bij tegenvallende resultaten uitgegooid wordt.

Voorkom een ‘earn out’ (uitverdienregeling). In veel gevallen wordt 90% nooit betaald omdat men steeds redenen vindt waarom nog niet voldaan is aan een klein dingetje hier of daar zodat ze de volgende tranche nog niet hoeven te betalen.

Normaal gesproken gaat aan de overname een grondig financieel onderzoek vooraf: een due dilligence onderzoek (boekenonderzoek naar o.a. de waarde). “Due dilligence will consume you and make you insane”. Je bent als studio-eigenaar in de minderheid en cijfers zijn hun vakgebied, ‘zij’ zijn veel meer dan wij in staat om cijfers anders te interpreteren of te manipuleren.

#TIPS

  • Zoek geld VÓÓRDAT je het nodig hebt, anders is je onderhandelingspositie weg (“en ze ruiken het!”)
  • Geef alles -en méér dan dat- uit aan goed advies (juridisch, financieel, bedrijfskundig, accountants), het betaalt zich aan het einde van de rit dubbel-en-dwars terug
  • Zorg voor een Exit-strategie (maar alleen als je dat ook echt als optie openhoudt)
  • Zorg voor een Raad van Bestuur ( ter advisering) of Raad van Advies met deskundige mensen
  • Zorg dat er nergens lijken in de kast zitten (voordat er straks geld mee gemoeid is)
  • Verkoop eerst ‘vertrouwen’, dan pas je project
  • Het afronden van de deal zal al je tijd kosten, wie runt ondertussen de zaak?
  • Ben je in onderhandeling met een strategische koper: verkoop niets, of alles (als je 10% van je bedrijf aan een partner als Disney verkoopt, dan wil daarna niemand meer met je in zee).
  • Zoek een goede strategische partner. (“Als wij dit niet hadden gedaan, had ik drie jaar tijd moeten investeren om distributiekanalen op te bouwen en zij drie jaar om CGI-expertise op te bouwen. Nu waren het twee LEGO-blokken en … klik! Klaar”)

#LEESTIPS

The comments are closed.

Share This