WORD VANDAAG LID!

Astley, Baker, Davies / The Elf Factory – Peppa Pig

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

peppa-pig

© the Elf Factory

Bij veel festivals of conferenties is er wel een persoon of project dat gedurende het event op verwachte en onverwachte momenten wordt genoemd vanwege het aansprekende succes. Dit keer was dat Peppa Pig van The Elf Factory van Astley+Baker+Davies.

Om maar meteen met de harde feiten te beginnen: Mark Baker en Neville Astley zijn als filmmakers twee enorme talenten (The Hill Farm, Jolly Rogers, The Village, Trainspotting). Na de tv-kinderserie The Big Knights was hun studio praktisch gesproken bankroet.

Met en onder aanvoering van oud-studievriend en producer Phill Davies zijn ze een nieuw project gestart: Peppa Pig. Let wel: alle drie gelijkwaardige partners in het bedrijf (en elk met eigen taken passend bij het eigen talent). En ieder voor een gelijk deel eigenaar.

 

De eerste Peppa Pig-serie was a struggle. In oktober 2014 verkochten ze de laatste 35% van de aandelen voor 140 miljoen pond.

 

In de afgelopen jaren verkochten ze in batches de auteursrechten/aandelen. En in  oktober 2014 verkochten ze de laatste 35% voor 140 miljoen pond. Een succesverhaal was geboren.

De drie ontwikkelaars van Peppa Pig kennen elkaar al heel lang: vanaf de tijd dat Phil Davies accountancy studeerde en Mark Baker net van de Filmacademy in London afstudeerde en in die jaren met elk van zijn drie auteursfilms genomineerd werd voor een Oscar.

Het project Peppa Pig moest wat de drie eigenaars/ontwikkelaars betreft aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • 52 delen van elk 5 min. (in een goed en internationaal verkoopbaar format)
  • Doelgroep: pre-school, kinderen van 2-4 jaar (inclusief terrible jokes for parents)
  • Creative driven
  • Onafhankelijk geproduceerd
  • Eenvoudig opschaalbaar:
    • Qua aantal afleveringen
    • Qua aantal karakters
    • Qua verhaallijnen
    • Qua publiek: moest internationaal zijn
    • Qua licenties: er moest een goede mogelijkheid zijn voor promotie en merchandise.

Voor de productie wilde Astley, Baker en Davies:

  • Series ontwikkelen vanuit een creatieve drive
  • Een eigen studio
  • Zelfgekozen crew
  • Een vrije creatieve omgeving
  • Commercieel, maar met als doel het bovenstaande mogelijk te maken

En er was een startbudget van 1,7 miljoen pond.

In een later stadium werden er andere financiers bij betrokken (eis: geen creatieve invloed). De verdeling was:

  • 50% van distributeur
  • 24% van broadcaster
  • 25% zelf (d.w.z. EU fondsen (die uiteindelijk niet doorgingen) en eigen geld)
  • 1e positie van de producent bij terugbetaling bij inkomsten (recoopment)

Omdat Peppa Pig een 2D animatie-serie is, werd er meteen bij de eerste presentatie ook een echt 3D karakter van Peppa Pig gemaakt dat je kon beetpakken. Het drietal wist immers al dat de mogelijkheden om merchandise te ontwikkelen en licenties te verkopen voor investeerders in Annecy een van de allerbelangrijkste aspecten zijn waarop ze projecten beoordelen. En ze voorzagen dat het voor business mensen niet gemakkelijk zou zijn om zich voor te stellen hoe rondom een platte 2D-serie 3D-merchandise zouden kunnen ontwikkelen. Met het uitgewerkte 3D karakter waren ze deze investeerders een stap voor en konden ze hen veel gemakkelijker overtuigen.

peppa-3d

© the Elf Factory

De eerste Peppa Pig-serie was a struggle. De eerste twee-drie jaar kreeg Phil Davies zelf geen enkele betaling uit het project. Astley herinnert er in een interview aan dat hij 400 pond in een jaar verdiende en kon overleven door wat gespaard geld.

Gedurende het begin van de tweede serie kwamen de eerste terugbetalingen uit de verkoop van DVD’s (op basis van licentie => copyrights!).

Na de derde serie begon het echt te lopen. En … the rest is history. Tot juni 2017 zijn de afleveringen #213 tot en met #221 in productie. De serie is een wereldhit, er is een enorme hoeveelheid merchandise, er zijn deals met winkel-/productieketens, er is een theatershow,  er zijn apps  en er is zelfs een amusementspark (Peppa Pig World).

Door het gebruik van software waarmee zowel achtergonden, props, karakters en eerder gemaakte animaties gemakkelijk kunnen worden hergebruikt, ontstaat steeds meer tijd voor het verder verfijnen of de verdere creatieve ontwikkeling binnen de producties zónder dat de productiekosten ten opzichte van de eerste afleveringen toenemen.

#TIPS

  • Creatief en zakelijk talent zijn twee verschillende dingen.
  • De waarde van een goede producent (en daarmee goede afspraken over een productie) valt niet te overschatten
  • Hetzelfde geldt (natuurlijk!!) voor héél goede afspraken tussen de makers/bedenkers van de productie en deze (top)producent.
  • De basis van het Peppa Pig imperium zijn de copyrights
  • Verdiep je tijdig (vooraf) in het recht van intellectueel eigendom en de wijze waarop je er waarde en inkomsten mee kunt genereren of verzeker je van het advies van iemand die dat snapt
  • Bedenk waar het in de industrie om draait en anticipeer: hoe kun jij daarop inspelen op een wijze die bij jou past

#LEESTIP

POWERPOINT PRESENTATIE (download)

 

The comments are closed.

Share This