WORD VANDAAG LID!

Animatie, geen goedkeuring geen geld

juni 1st, 2017 Posted by No Comment yet

May, 30th, 2017

by Roy Nieterau

Onlangs maakte DAMD bekend te constateren dat mensen in de sector in toenemende mate worden betaald per goedgekeurde eenheid. Dit houdt in dat je geen geld ziet voordat je footage (scene of bepaalde tijdseenheid van animatie) is goedgekeurd. Kortom, geen goedkeuring geen geld. Caspar de Kiefte omschreef toen al kort dat dit niet per se een probleem is en gaf daarbij wat toelichting.

lees meer

Betaald worden per footage een probleem?

mei 12th, 2017 Posted by No Comment yet

DAMD constateert dat mensen in de sector in toenemende mate worden betaald per goedgekeurde eenheid (footage (animatie/storyboard), minuut, seconde of scene).

 

toelichting op onze Facebook-POLL

We zeggen niet op voorhand dat dit een probleem is. Maar we geven wel graag wat achtergrond om over na te denken, voordat je een antwoord geeft.… lees meer

Climax (170 miljoen) in US kartel-zaak van animatoren tegen studio’s

februari 2nd, 2017 Posted by No Comment yet

De grote animatiestudio’s in Amerika hebben jarenlang de salarissen van de animators kunstmatig laag gehouden door samen afspraken te maken. Gisteren werd duidelijk dat nu ook o.a. Walt Disney Studio’s, Pixar en Lucas Film akkoord lijken met een schikking waarbij zij 100 miljoen dollar betalen aan de animatoren. De totale schikking komt daarmee op 170 miljoen dollar. lees meer

Meer over financiering van de groei van je onderneming

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

geld

Je kunt een onderscheid maken aan de hand van de reden waarom je geld nodig hebt.

En je kunt een onderscheid maken aan de hand van de hoeveelheid geld die je nodig hebt en aan de hand daarvan een keuze maken uit het soort mogelijkheden om te financieren (lenen, microfinanciering, crowdfunding, investeerders etc.).… lees meer

KLIK! European Tour – Continuïteit en Artistieke Vrijheid

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

Kijkend naar de buitenlandse studio’s zie je dat ze in de kern verschillende antwoorden hebben op twee basisvragen:

  • hoe creëren we continuïteit of hoe gaan we om met onze productiecyclus en
  • hoe behouden we artistieke vrijheid.

brown_bag_films_logo

De omvang van de studio’s van Brown Bag Films waren voor de Nederlandse animatoren een verrassing.… lees meer

BROWN BAG FILMS – building value

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

brown_bag_films_logo

“Wil ik 50% van iets kleins? Of 10% van iets groots?”

Brown Bag Films is een studio uit Dublin (Ierland) die in 1994 is opgericht door Cathal Gaffney en Darragh O’Connel. Ze zijn begonnen met een lening van 2.000 pond (nog in analoge tijdperk) en het maken van de short: Give up Yer Aul Sins (Oscar nominatie).lees meer

WILDBRAIN – Multi Channel Network (MCN)

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

wildbrain-logo

Hoe werkt het met een Multi Channel Network (MCN) en hoe verdienen ze geld met You Tube?

  • Het Multi Channel Network heeft zoveel mogelijk genres in huis om daarmee zoveel mogelijk (soorten) publiek aan zich te binden
  • Werkwijze: MCN’s “gooien zoveel mogelijk spaghetti tegen de muur en kijken wat er blijft plakken”
  • Opbouw van een MCN is gebaseerd op ‘schaalbaarheid’ (per ‘product’ goedkoper naarmate de omvang toeneemt)
    • de hoeveel werk neemt bij meer kanalen niet evenredig toe en
    • de hoeveelheid werk neemt bij meer kijkers niet evenredig toe

WILDBRAINᵀᴹ

  • 15.000 ge-uploade video’s
  • 125 partner-kanalen, velen daarvan met 70 talenvariaties
  • Werken met de grootste/beste studio’s voor kinderseries
  • De grote merken (Mattel, Teletubbies etc)
  • Co-produceren is goed.
lees meer

CAKEᵀᴹ Tom van Waveren – Het Boutique Model

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

cake

CAKEᵀᴹ

Een business model in het digitale domein: het boutique-model.

Elke show/serie moet als een Brand (een merk) worden neergezet (en meer in het bijzonder als een Extended Brand -> spin offs zijn minstens zo belangrijk). De basis is speciale content, maar zie het als een marketing exercise. Denk aan Angry Bird: dat was een game, maar er is sinds kort ook een feature film.lees meer

Astley, Baker, Davies / The Elf Factory – Peppa Pig

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

peppa-pig

© the Elf Factory

Bij veel festivals of conferenties is er wel een persoon of project dat gedurende het event op verwachte en onverwachte momenten wordt genoemd vanwege het aansprekende succes. Dit keer was dat Peppa Pig van The Elf Factory van Astley+Baker+Davies.

Om maar meteen met de harde feiten te beginnen: Mark Baker en Neville Astley zijn als filmmakers twee enorme talenten (The Hill Farm, Jolly Rogers, The Village, Trainspotting).… lees meer

KLIK! European Tour – Samenwerken en Loyaliteit

november 20th, 2016 Posted by No Comment yet

Vaste kern – vooral ‘ontwikkeling en productie’

giant

Samenwerking en het uitwisselen van talenten hielp een studio zoals GIANT (Dublin, Ierland) om hun team te laten groeien. Giant ziet het stimuleren van persoonlijke groei als een middel om mensen loyaal te houden, zodat ze bij volgende producties weer willen komen werken. Gedurende de zomervakanties, wanneer het iets rustiger is, worden bij GIANT stagiaires vertrouwd gemaakt het de work-flow in een professionele studio.… lees meer