Categorieën
Interview

Interview met Tom Schrooten van studio botoboto

Begin 2014 hebben Tom Schrooten en Berend van Eerde botoboto opgericht. De studio, gevestigd in Utrecht, combineert live action, motion graphics, animatie en visual effects om zo bewegend beeld te creëren. Opdrachten variëren van titelsequenties, programma-leaders en reclames tot educatieve animaties voor musea.

[vc_row bg_type=”bg_color” css=”.vc_custom_1445871509121{margin-bottom: 30px !important;padding-top: 30px !important;padding-right: 20px !important;padding-bottom: 30px !important;padding-left: 20px !important;}” bg_color_value=”rgba(255,255,255,0.9)”][vc_column][vc_column_text]Begin 2014 hebben Tom Schrooten en Berend van Eerde botoboto opgericht. De studio, gevestigd in Utrecht, combineert live action, motion graphics, animatie en visual effects om zo bewegend beeld te creëren. Opdrachten variëren van titelsequenties, programma-leaders en reclames tot educatieve animaties voor musea.

Wat opvalt bij het bekijken van de website is de verscheidenheid. Dit resulteert in opvallende filmpjes met een duidelijk eigen identiteit.

 

hoe is je carrière verlopen?

 

In 2007 ben ik de opleiding Image and Media Technology aan de HKU begonnen. Tijdens mijn studie deed ik mee aan diverse buitenschoolse projecten. Ik verzorgde onder andere promo’s voor 3 voor 12 utrecht en ondertitelde filmpjes voor Bacardi. Een deel van dit werk was onbetaald, ik deed het voornamelijk om technisch beter te worden en vast een netwerk te creëren. Hier heb ik later veel aan gehad. Na mijn studie verzorgde ik onder andere visuals voor de albumtour van Eefje de Visser. Via deze weg kwam ik in contact met improcabaretgroep Op Sterk Water, waar ik drie seizoenen deel van uitmaakte. Tegenwoordig richt ik me volledig op mijn eigen studio.

 

Waarom animatie/VFX?

 

Tijdens mijn studie had ik de aspiratie om filmregisseur te worden. Ik animeerde al veel, maar mijn focus lag op regie. Ik heb drie keer meegedaan aan het 48 Hour Film Project, en mijn afstudeerproject was een korte fictiefilm. Mijn afstudeerfilm was duidelijk een keerpunt, hier realiseerde ik me dat het proces van het maken van animatie mij veel meer ligt dan het maken van film. Bij film is zo ontzettend veel afhankelijk van de draaiperiode, daarna is het schipperen. Animatie geeft me gedurende het hele proces totale controle. Die werkwijze ligt me meer, al is het tof om zo nu en dan live action te betrekken in een klus.

 

Welke studies/cursussen heb je gevolgd?

 

Ik heb in 2011 de opleiding IMT (Image, Media and Design) bij de HKU afgerond, met een mastertraject via een Engelse universiteit. De opleiding leidt je op tot beeldmaker in de breedste zin van het woord. Sommige alumni werken bij omroepen, anderen richten zich op projection mapping bij festivals, videoclips of animaties.

Ik heb daarbuiten weinig cursussen gedaan. Naast een workshop regie door Martin Koolhoven en Eddy Terstall op de Flitsacademie ben ik voornamelijk gegroeid door aan diverse projecten mee te werken.

 

Wie inspireren je?

Dat verschilt van moment tot moment. Op het gebied van film vind ik de films van Spike Jonze fantastisch, verder behoren Eternal Sunshine of the Spotless Mind en the Science of Sleep van Michel Gondry tot mijn favoriete films. De manier waarop zowel Spike Jonze als Michel Gondry technieken en stijlen combineren spreekt me aan. Verder vind ik de sfeer van de films van Sofia Coppola erg sterk. Ik kwam er recent achter dat Alex Garland veel van mijn favoriete films heeft geschreven. Verder, Adams Apples en the Green Butchers van Anders Thomas Jensen, zo zijn er nog tientallen makers te noemen.

Wat animatie betreft: Satoshi Kon (Tokyo Godfathers, Paprika), Masaaki Yuasa (Mind Game), David OReilly (Please Say Something, The External World, Octocat Adventures). Adventure Time is fantastisch. Een paar jaar geleden werd ik op het animatiefestival Annecy weggeblazen door Volgens de Vogels van Linde Faas. Johan Rijpma (Division), Aisha Madu (Helpiman), Thomas de Rijk (Een Barkie) en Pegbarians vind ik ook interessante Nederlandse makers van animaties.

Als je één ding gaat kijken van alles wat ik noem: Rick and Morty.

 

Wat is jouw specifieke passie in/binnen het vak?

 

Hm, ik denk dat dat sfeer/toon is. Per project de sfeer/toon vinden die de boodschap versterkt. In het werk van anderen heb ik dat ook, als de sfeer tof is kan ik daar helemaal in opgaan, het interesseert me dan minder of het verhaal helemaal klopt.

 

Als je vijf tips mag geven aan een beginnende professional, welke zouden dat zijn?

 

– Zoek een goede boekhouder! Die betaalt zich automatisch terug.

– Als je twijfelt bij het aannemen van een klus, hou dan de drie 3 P’s in gedachten: persoon, poen en prestige.

Idealiter zijn ze alledrie aanwezig, d.w.z. de mensen zijn leuk, je wordt goed betaald en de klus zelf is interessant. Dat gebeurt zelden. Twee van de drie moet lukken, en als er slechts één p aanwezig is en je twijfelt, loont het niet om de klus aan te nemen.

– Sta open voor spontane ingevingen. Spontane humor is vaak leuker dan bedachte humor, het is belangrijk om hiervoor open te blijven staan gedurende het hele maakproces. Recent nam ik een voice-over op voor een klus, de eerste takes laat ik de stemacteur vrij om zelf dingen te proberen, in plaats van meteen alles uit te leggen. De intensiteit waarmee hij een deel van de tekst insprak was totaal anders dan ik in gedachten had, en veel grappiger.

Alles is een remix. Laat jezelf niet weerhouden omdat iets wat je bedacht hebt in een andere vorm al eens gedaan is. Alles is al gedaan. Je kan je onderscheiden door op een orginele manier combinaties te maken en zo iets nieuws neer te zetten.

– Los van wat je met de klant afspreekt is het goed om voor jezelf een deadline te bepalen. Zet die deadline een week of anderhalf voor de daadwerkelijke deadline. Op deze manier hou je tijd over voor verbeteringen en ben je altijd op tijd klaar. Ik zie veel animatoren om me heen die hun deadlines niet halen omdat ze zich teveel verliezen in hun animatie.

– Iedereen doet maar wat. Die wet geldt overal, iedereen rommelt maar wat aan, en dat is prima. Het helpt om dingen te relativeren, om de ander niet op een voetstuk te plaatsen omdat hij of zij de professional is.

 

Wat voor bedrijfsactiviteiten heb je ondernomen om succesvol te

worden?

 

Het is belangrijk om je continu te blijven ontwikkelen, ook als de zaken goed gaan. Op onze studio doen we dit onder andere door de vrijdag vrij van werk te plannen. Het is een soort ontwikkelingsdag in brede zin. We experimenteren met nieuwe technieken en stijlen, maar ook andere vakgebieden. Berend heeft een programmeercursus gedaan en ik ben recent begonnen aan een cursus Live voor muziek en souddesign.

 

Wat is zakelijk gezien je grootste fout geweest?

 

We zijn nog redelijk jong, op dit moment voelt het nog niet alsof we een grote fout gemaakt hebben. Arjen Lubach schreef in Bastaardsuiker: “Tenzij anders aangegeven, altijd rechtdoor!”. Zo staan we er zakelijk ook in.

 

Ik heb een aantal keren de fout gemaakt te weinig geld te begroten voor een voice-over. Professionele voice-overs vragen zo 400 euro voor een filmpje van een minuut, zoiets is binnen een uur opgenomen, en dan reken ik ruim. Wij zijn als animatoren voor datzelfde geld veel langer bezig zijn. Die verhouding is echt zoek, al doende heb ik geleerd veel geld te reserveren voor dat soort zaken. Of aan te geven dat het budgettair enkel haalbaar is om zelf de voice-over in te spreken.

 

Wat is ten aanzien van je carrière je beste beslissing geweest?

(zakelijk en/of artistiek)

 

De beste beslissing tot nu toe was om met Berend een VOF te vormen. We kennen elkaar van de kunstacademie, en werkten sinds het tweede jaar al veel samen. Na de opleiding hebben we besloten om eerst zelfstandig te gaan werken. Toen na twee jaar bleek dat we jaarlijks ongeveer hetzelfde verdienden besloten we onze krachten te bundelen. We delen alle opbrengsten door twee. Vrij communistisch eigenlijk! Het komt soms voor dat ik meerdere opdrachten binnen haal dan Berend, of andersom, dat wordt dan weer gecompenseerd doordat Berend onze portfoliowebsite gebouwd heeft. Uiteindelijk is de tijdsinvestering gelijk.

Los van de prettige samenwerking is een ander voordeel dat we ons naar klanten toe professioneler kunnen presenteren. Een bedrijfsnaam met meerdere mensen, ookal zijn het er twee, zorgt ervoor dat we grotere klussen aangeboden kregen dan toen we nog zelfstandigen waren.

 

Als je iets zou kunnen veranderen aan je werk wat zou dat dan zijn?

 

We zouden graag titelsequenties voor films maken. Dit wordt in Nederland nog te weinig gedaan. De titelsequentie van de Griezelbus door Walder Bestein is een goed voorbeeld, een supertof product. We hebben de luxe gehad een aantal leaders/titelsequenties voor tv te maken, een titelsequentie voor een Nederlandse film zou ook erg tof zijn.

 

Wat zie jij als de grootste kans voor de NL Animatie/VFX (sector/professionals)? En hoe zou dat bereikt kunnen worden?

 

De budgetten van commercials zijn door de crisis afgenomen. Het is nu gunstig om in plaats van een hiërarchische crew met assistenten en assistenten van de assistenten een animatiestudio te benaderen. Wij kregen recent een klus aangeboden, vier commercials voor een warenhuisketen. Infographic animaties worden ook steeds meer gemaakt. Het blijft daar nog een beetje steken, maar het is een begin. Als je een toffe showreel hebt, stuur deze ook eens rond naar productiehuizen van commercials en reclamebureaus, en probeer met ze in contact te komen voor een gesprek over de mogelijkheden.

 

Wat is de kracht van de NL Animatie/VFX (sector/professionals)?

 

Alle animatoren die ik ken werken onderbetaald. Ik ken geen animator die zijn beroep heeft gekozen voor het geld, het zijn allemaal mensen die een voorliefde hebben voor het vak.

 

Van welk ander land zouden we volgens jou veel kunnen leren?

 

Frankrijk heeft een rijke beeldtraditie. Voor het publiek is het de normaalste zaak dat er massa’s strips worden gemaakt en gelezen, en denk ook aan de grote hoeveelheid animatieseries en bioscoopfilms.

 

In de tijd van de Toonder Studio’s kende Nederland ook zo’n rijk klimaat. Denk aan de vele Philips poppenanimaties van Geesink. Maar ook later series als Alfred Jodocus Kwak, los van dat deze serie in Azië geanimeerd is, is het een typisch Nederlands product.

 

We hebben recent goede animatiejaren gehad in Nederland met films als Nijntje, Pim & Pom en Trippel Trappel. Ik denk dat het belangrijk is dat commissies van de verschillende fondsen gaan inzien dat animatie ook een medium is dat een volwassen publiek aanspreekt. De Franse film Persepolis (2007) is daar een goed voorbeeld van. Het vertelt het autobiografische verhaal van een meisje dat opgroeit tijdens de Iraanse revolutie.

 

Heb je eigen producties op je naam (als regisseur of ook als producent)? hoe heb je die gepromoot? Online? Wat is de rol van de producent geweest?

 

Aangezien ik op de academie nog filmmaker wilde worden en daarna direct ben gaan werken heb ik nog geen autonoom animatiewerk gemaakt. Er liggen wel een aantal ideeën, in de wintermaanden ga ik hier verder aan werken.

 

Hoe verlopen doorgaans je gesprekken/onderhandelingen over (auteurs)rechten?

Wat is de uitkomst meestal en vind jij die uitkomst wenselijk/goed?

 

Wij willen ons werk ten alle tijden kunnen gebruiken voor promotie, op festivals, in ons portfolio, overal. We laten onze klanten ook vrij om te doen met het eindproduct wat zij willen. Over het algemeen werkt dat prima. Soms komt het voor dat we gevraagd worden om een klus tegen gereduceerd tarief te doen, aangezien het een klein project is, voor op internet. Als dan later blijkt dat het project veel groter wordt weggezet is, is dat even zuur, maar ik laat het snel los. Die rechtenkant is iets waar ik me überhaupt niet graag mee bezig houdt omdat ik er niet zo in geloof, in patenten en auteursrecht en dit recht en dat recht. Het zit vernieuwing vaak in de weg. Het heeft superlang geduurd voordat er eindelijk zoiets was als Netflix, puur omdat studio’s de rechten van hun films hadden en vast wilden houden aan het oude model.

 

Werk je aan een opdracht gemiddeld 40 uur p/week (8 uur/dag) of langer. Zijn al die uren meegerekend in de prijs?

Wat is de uitkomst gemiddeld en vind jij die uitkomst wenselijk/goed?

 

Meestal werken we op projectbasis, voor een vast afgesproken prijs. Bij langer lopende reclameprojecten, waarvan de tijd lastiger in te schatten is spreken werken we voor een vaste dagprijs. Het komt vaak voor dat we meer uren dan begroot in een klus stoppen, vanwege eigen kwaliteitseisen. Ik denk dat dat sowieso een gevaar is voor veel animatoren. Idealiter werken we zo’n 6 uur per dag. Henry Ford testte ooit noodgedwongen wat een 6-urige werkdag met de productiviteit van zijn bedrijf deed, ten opzichte van een 8-urige werkdag. Na 5 jaar bleek dat het aantal ongelukken met 41 procent was afgenomen en dat de werknemers een stuk productiever waren.

 

Hoe zorg je dat je voldoende opdrachten binnen krijgt? Maak je gebruik van

een netwerk?

 

Tot nu toe hebben we weinig aan acquisitie gedaan. Alle klussen zijn via via gegaan, en terug te herleiden tot klussen daarvoor, klussen daarvoor en rotklusjes daarvoor op de academie. We zijn nu op het punt aangekomen dat we met ons portfolio actief acquisitie kunnen gaan doen, om zo te groeien in een gekozen richting.

 

Hoe ziet jouw sociaal plan eruit! Heb je een pensioenopbouw, denk je aan

vakantieruimte?

 

Ik geloof niet zo in het opbouwen van pensioen bij een pensioenfonds, omdat is gebleken dat dat flink fout kan gaan. Van wat ik, naast mijn vakantie- en leefgeld, maandelijks overhoud beleg ik een deel in duurzame fondsen bij de Triodos bank. Met een lange looptijd is dit de efficiëntse manier om een vermogen op te bouwen voor mijn pensioen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]