Categorieën
Interview

Interview met Marnix Reckman, freelance 3D artist

Marnix Reckman is een 3D generalist. Als autodidact werkte hij in het begin eerst bij Lukkien en later koos hij het freelance leven. Hij heeft onlangs meegewerkt aan de trailer van Post Panic’s Sundays. De film heeft stof doen opwaaien in Hollywood en Post Panic heeft onder tussen plannen met uitgever Warner Bros. om de film daadwerkelijk te maken. Hij vertelt ons wat zijn carrière heeft gebracht en waar hij tegenaan is gelopen.

 

Wat houdt senior 3D generalist in? taken?

 

Een 3D generalist is soms een lastige functie binnen het freelancen om uit te leggen aan niet-al-te technische klanten. Bij bv. (character) animatoren of modellers is het duidelijk wat voor specifieke diensten ze kunnen leveren. Een Generalist kan eigenlijk van (bijna) alles wat, het een iets beter dan het andere en kan zich over het algemeen aanpassen aan verschillende visuele stylen. Hierbij is een focus op kleinere/middel-grote producties die je van A tot Z kunt draaien ideaal omdat je het hele project zelf kan draaien. Over het algemeen als freelancer (en zeker als generalist) is het belangrijk om goed te communiceren naar de klant toe en met een duidelijke visie en plan van aanpak het project in te gaan. En zodra en project groter word is het ook geen probleem om meer richting (technical) director te gaan aangezien je bekend met alle disiplines en zodoende mensen makkelijk aanstuurd.

In het verleden heb ik wel een moeite gehad om het feit dat ik creatief niet 1 uitgesproken visuele stijl heb. Maar nu zie ik dat als mijn kracht omdat ik voor alle type producties wat te bieden heb.

showreel 2013 – m.rckmn.nl from Marnix on Vimeo.

 

Hoe ben je als 3D generalist begonnen? hoe is je carrière verlopen? hoe verliep je eerste jaar na school?

 

Toen ik begon met studeren was het eigenlijk alleen mogelijk om een character animation (niet echt mijn ding) of industrual design studie te volgen op 3D gebied.

Dus toen gekozen voor de opleiding Interaction design aan HKU en daar zoveel 3D toegepast waar mogelijk. Vanuit daar de HKU kunnen overtuigen om me een 3D stage te laten lopen bij Lukkien.

En daar viel al mijn auto-didactische 3D kennis op zijn plek en draaide ik gelijk mee aan commercials.

Vervolgens vrij snel na me stage aan de slag gegaan bij Lukkien, een jaar later een korte break genomen om de HKU toch nog af te ronden (anders mocht het niet meer..)

Lukkien is een perfect leerschool geweest om in een rap tempo productie te leren draaien en dat heeft een goede basis gevormd om na een paar jaar me eigen weg in te slaan en te gaan freelancen.

 

Waarom animatie/VFX?

 

Van jongs af aan bezig geweest met verschillende (digitale) design technieken en uiteindelijk, geïnspireerd door House/Gabber LP sleeves, gaan onderzoeken hoe al die 3D designs gemaakt werden

en hoe dit alles ‘in motion’ gebracht kon worden en van me passie me werk kunnen maken.

 

Welke studies/cursussen heb je gevolgd?

 

Op 3D gebied ben ik 100% autodidact, ooit een Maya cursus gevolgd op de HKU om iets te verbreden (ik werk in Autodesk 3ds Max) maar verder gewoon zelf ontdekken, aan de knoppen draaien en zo veel mogelijk proberen dingen kapot te maken zodat je weet hoe het wel werkt.

 

Wat is jouw specifieke passie in/binnen het vak? Van wat voor soort werk/details in werk van collega’s gaat je hart sneller kloppen. Wie bewonder je in het vak?

 

Om het in Nederland te houden, ik heb veel waardering voor het werk van Tim van der Wiel.

Ik zou bijna jaloers zijn hoe hij een consistente, eigen visuele identiteit weet neer te zetten in zijn werk en daarmee lekker zijn ding kan doen.

Qua studio blijft PostPanic erg favoriet, ze zijn eigenlijk de enige partij (waar ik mee gewerkt heb) die op een fatsoenlijke manier een project kunnen plannen en dit rustig kunnen uitvoeren zonder bizarre overuren te maken en altijd weer fantastisch resultaat kunnen neerzetten.

 

Wat voor advies zou je geven om te slagen in animatie?

 

Als je vijf tips mag geven aan een beginnende professional, welke zouden dat zijn? (zakelijk en/of artistiek)

  1. Leer communiceren met “normale” mensen die geen idee hebben wat je aan het doen bent en hoe je werk proces eruit ziet.
  2. Specificeer je budget met wat sub-taken. Dan is het een stuk duidelijker voor een niet technische klant waar al die uren heen gaan.
  3. Vertrouw op je gevoel voor je een opdracht/klant aanneemt, voelt het niet goed, niet doen.
  4. Neem een boekhouder!!! (en vergeet de omzet belasting niet.. indien mogelijk.. betaal deze vooruit.. doet minder pijn)
  5. Leer samen werken.. Sommige mensen doen bepaalde taken nu eenmaal beter dan jezelf.. huur ze in ipv. zelf proberen op te lossen.

 

Wat voor bedrijfsactiviteiten/seminars/coaches heb je ondernomen om succesvol te worden?

 

University of life 😉

 

Problemen ondervonden met in het buitenland/binnenland werken/belastingdienst ? Hoe maak je het jezelf zo makkelijk mogelijk aan de belastingplicht te voldoen?

 

Als zzp’er ben je volledig aan Nederland gebonden, zeker als je veel geïnvesteerd hebt.

Je investeringen zoals hardware en software zullen eerst omgezet moeten worden op je privé eigendommen en dan in het buitenland teruggezet op de buitenlandse freelance variant.

Daarmee word het heel onaantrekkelijk om (tijdelijk) op een correcte wijze naar het buitenland te gaan. De enige andere optie is een B.V. starten, maar dat brengt meer kosten en andere limitaties met zich mee. Nederland zou daar iets flexibeler in moeten zijn.

 

Heb je een financieel plan? bedrijfsplan? investeren/studies/mensen aannemen/reclame

 

Ik ben na Lukkien in het diepe gesprongen, zonder financieel of bedrijfsplan. Gelukkig ging dat goed. In het eerste jaar heb ik 3 keer google ads gedaan.

(in de zomer, want dit is vaak een rustige periode) Dit heeft voor mij goed gewerkt.

Een aantal (vaste) klanten kunnen winnen tot op een gegeven moment google merknamen (bv. 3dsmax freelancer) ging blokkeren en daarna heb ik het niet meer opgepakt.

 

Hoe zorg je dat je voldoende opdrachten binnen krijgt? Maak je gebruik van een netwerk?

 

60% gaat via via, vanuit bv. CGNL, ex collega’s of andere die weer aan anderen mijn naam doorgeven. 40% zijn nieuwe contacten die mij vinden via internet.

 

Hoe ziet jouw sociaal plan eruit! Heb je een pensioenopbouw, denk je aan vakantieruimte, ruimte om studies te volgen.

 

De eerste paar jaar had ik geen pension opbouw en arbeidsongeschiktheidsverzekering aangezien dit te veel vaste lasten met zich mee bracht. Wel hield ik rekening met een degelijke buffer om rustige periodes op te vangen. Voorheen pakte ik alles wat ik maar pakken kon. Nu met een buffer kan ik ook een keer ziek zijn of een tijdje rustig aan doen / vakantie houden.

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering is in mijn ogen ongunstig om een korte ziekte periode op te vangen, je moet een behoorlijke periode ziek zijn wil je daadwerkelijk daar iets voor terug krijgen. Dus is het beter dat geld in een buffer te steken. In extreme situaties (permanente ongevallen) is dat natuurlijk anders, maar dat risico neem je snel als startende ZZP’er omdat je zo weinig mogelijk vaste kosten wilt hebben.

Het is lastig om, vanaf het begin, relatief dure verzekeringen aan te gaan, als je nog geen vaste inkomsten flow hebt en de baten van dergelijke verzekeringen nog ver van je weg staan (pensioen / extreme ziekte situaties)

 

Wat is ten aanzien van je carrière je beste beslissing geweest?(zakelijk en/of artistiek)

 

Beginnen met Freelancen, dit gaf zoveel vrijheid en maakt het mogelijk je eigen werk tijden/locaties te bepalen. Deze flexibiliteit is voor mij goud waard.

Niets voelt beter dan een op zonnige lente middag, via teamviewer, buiten op een terrasje (alcohol vrij uiteraard) de trage elementen van je werk te kunnen doen (bv. renders/sims checken).

Dit is binnen een standaard job niet mogelijk, want je zit vast in je kantoor.

 

Wat is zakelijk gezien je slimste zet geweest?

 

Het geleidelijk investeren in een renderfarm een goede zet geweest, inmiddels ~350 GHz aan renderpower verdeeld over 11 machines.

Het gemak van ‘even’ een testje draaien zonder externe kosten is perfect, daarnaast is Distributed Rendering erg fijn om realtime het eindresultaat te kunnen zien.

Recentelijk een project 19 x 4k resolutie van in totaal 10 minuten video volledig intern, in 6 weken, er doorheen kunnen drukken.

Dit had ik als ‘simpele freelancer’ niet kunnen aannemen zonder mega-kosten voor een externe farm.

 

Als je drie dingen zou kunnen veranderen aan je werk/bedrijf/opdrachten, welke zouden dat dan zijn?(zakelijk en/of artistiek)

 

  1. (Eigen) kantoor met co-workers. Alleen is lekker rustig, maar externe prikkels zijn belangrijk voor je ontwikkeling.
  2. Meer gelegenheids collectieven vormen met andere freelancers om samen mooie klussen neer te zetten
  3. De (Nederlandse) klanten overtuigen dat het echt niet altijd nodig is om in-house te werken.

 

Wat zie jij als de grootste kans voor de NL Animatie/VFX (sector/professionals)? En hoe zou dat bereikt kunnen worden?

 

Meer samen werking tussen freelancers (en studio’s) om samen meer te kunnen bieden aan binnen en buitenlandse klanten.

 

Wat is de kracht van de NL Animatie/VFX (sector/professionals)?

 

Nederlanders zijn over het algemeen harde werkers, communicatief en creatief.

Verschillende malen van buitenlandse klanten gehoord dat dit niet overal het geval is.

 

Wat de zwakte van de NL Animatie/VFX (sector/professionals)?

 

Op een of andere manier zou de Nederlandse industrie kenbaar moeten maken dat ze grotere klussen aankunnen die nu naar het buitenland gaan omdat ze er daar meer ervaring in hebben.

De Nederlandse industrie lijkt erg versnippert omdat iedereen zijn eigen ding wil doen, dus krijg je veel kleine studio’s die allemaal leuk werk doen, maar niet de kracht hebben om grote VFX shots neer te zetten.

 

Van welk ander land zouden we volgens jou veel (wat dan?) kunnen leren?

 

De grote VFX industrie is niet land gebonden.. het gaat puur om welke locaties de meeste subsidies geeft en de bedrijven verhuizen daar achteraan.

Wat echt een compleet idiote structuur is… in mijn mening..

 

Hoe verlopen doorgaans onderhandelingen over (uur)tarieven of honorarium voor een opdracht? Werk je aan een opdracht gemiddeld 40 uur p/week (8 uur/dag) of langer. Zijn al die uren meegerekend in de prijs? Wat is de uitkomst gemiddeld en vind jij die uitkomst wenselijk/goed?

 

Als je net begint is dit een lastig onderwerp omdat je zelf nog niet echt weet wat je kunt vragen en vaak ook leuk vind om bepaalde klussen te doen.

Dus doe je het eerste jaar snel te veel werk voor veel te weinig. Gelukkig heb ik dat grotendeels kunnen voorkomen (mede omdat ik al werk ervaring had).

Het probleem is dat het dan heel lastig is om je klant te overtuigen bij een 2e project dat je nu toch echt meer geld wil verdienen.

Zo nu en dan pas ik een eenmalige ‘introductie korting’ toe als het een nieuwe (en potentiele vaste) klant is en daar heb ik nog geen spijt van gekregen.

Hierbij communiceer je duidelijk je volledige uur tarief en pas je een paar procent korting toe over de totaal prijs.

Daarnaast kun je ook budget variaties maken als ze niet willen aangeven hoeveel budget ze hebben, dan word het een simpel-medium-fancy drieluik en mogen zij kiezen.

 

Inmiddels heb ik een redelijk strak budget systeem waarbij de korte projecten een vaste uurprijs hebben en langere projecten scherper aangeboden worden.

De meeste variatie zit bij mij vooral in bij de buitenlandse projecten, Nederland is relatief goed betaald, in het buitenland schrikken ze soms van de uur tarieven.

En in sommige landen moet je wel even je best doen om duidelijk een akkoord te krijgen hoeveel (en hoe) je betaald word omdat ze daar niet altijd even direct over communiceren.

Alles uiteraard met een minimum ondergrens.

 

Free-will projecten zijn lastig. Soms komen er initiatieven voorbij die je heel graag wilt oppakken.

Sundays van PostPanic was er zo een. Ze begonnen hieraan toen ik het zelf even rustig had, dus dan wil je het liefst zoveel mogelijk doen. Vervolgens duurt het even voor dat op gang is en dan zit je zelf ineens in een drukke periode. En voor ‘gratis’ werk ga je geen betaalde klussen af zeggen dus dan probeer je dingen tussendoor te doen.

Dit is altijd lastiger te doen dan je verwacht, dus ben je uiteindelijk heel versnipperd aan het werk en duurt het even voordat je daadwerkelijk wat kan opleveren.

Op een gegeven moment had ik een shot al moeten terug geven omdat ik geen tijd had om nieuwe dingen uit te zoeken tussen het werk door (wat ik eigenlijk heel graag wilde doen).

Uiteindelijk heb ik meegeholpen met het texturen en shaden van het plane-crash shot. De animatie hiervan werd al aangeleverd, ik heb wat geometry details toegevoegd, de shading en belichting gedaan.

Daarnaast voor de previz wat FumeFX rook elementen opgezet, de uiteindelijke versie is uiteindelijk door Nimbles gedaan geloof ik.

 

SUNDAYS from PostPanic on Vimeo.

 

Marnix Reckman:

http://m.rckmn.nl/

marnix@rckmn.nl